2007-12-06 13:49

”Djärvt och lyckat grepp”

I en tv-krönika i Östgöta Correspondenten kommenterar Peter Mildaeus innebandyns nya sändningar i TV4 Sport. Han tycker att innebandyn som tv-sport har förändrats till det bättre. Han tror att antalet tittare i den långsiktiga satsningen kommer att öka.

 
I förra veckan tillägnades en tv-spalt i Östgöta Correspondenten åt de nya innebandysändningarna. Reportern Peter Mildaeus tycker att förändringarna är klart positiva. Han gillar det nya golvet och tycker att huvudkameran på kortsidan är ett djärvt och lyckat grepp.
 


Krönika av Peter Mildaeus i Östgöta Correspondenten
27 november
 
 
  

Reklamfritt i TV4 – en lyckträff
Innebandyn må vara Sveriges största inomhusidrott med över 120 000 licensierade spelare men någon stor tv-sport har innebandyn aldrig lyckats bli. Vet själv att jag sussat gott till en och annan VM-final i tv-soffan och att jag inte direkt har ställt videon på inspelning när Balrog eller Caperio/Täby FC lirat i SVT24. Men nu har det hänt något med innebandyn i rutan. Något positivt skulle jag vilja säga.

 
TV4 Sport har i höst tagit hand om produktionen och i samarbete med innebandyförbundet presenterat en fräsch produkt som fått mig att både sitta vaken och vara på tå i soffan. Det hände aldrig när SVT24 sände

 
TV4 Sport har satsat på ett mobilt mörkt – och framför allt – reklamfritt hallgolv som de drar med sig runt till arenorna och det är den största nyckeln till framgång. Nu går det ju äntligen att följa bollen ordentligt.

 
Dessutom har kanalen tagit ett djärvt och lyckat grepp med att placera huvudkameran på kortsidan. Det blev en himla massa gnäll om det i början men allteftersom har gnällspikarna tystnat.

 
– Den stora fördelen är nu att du kan se alla mål ordentligt. Det funkade aldrig från långsidan, inte ens med världens snabbaste kameraman, säger sändningsledaren Micael Fasth när jag ringer upp.

 
Hittills har de tv-sända matcherna i superligan lockat mellan 20 000-30 000 tittare. En piss i havet kan tyckas, men den nya satsningen är på lång sikt (femårskontrakt) och Micael Fasth tror på fler tittare i framtiden. Det gör jag med.
 

 


 


<div id="sj-widget"></div>

<script type="text/javascript" src="https://www.sj.se/microsite-widget/microsite-widget.min.js"></script>

<script type="text/javascript">

    (function(root) {

        var SJ = root.SJ;

        var configuration = {

            micrositeId: "79227fe7-927e-4da0-8bf3-225d396adfec",

            language: "sv"

        };

        SJ.widget.init(configuration);

    }(this));

</script>